Herbata Matcha zawiera duże ilości związków o właściwościach antyoksydacyjnych (polifenoli). Jak już wiemy z porzednich wpisów, antyoksydanty są to związki zdolne do usuwania wolnych rodników, przez co chronią nasz organizm.  Jakie jeszcze właściwości ma Matcha oraz kto może ją pić? Zapraszam do wpisu.

Jak powstaje Matcha?

Świeże liście poddaje się działaniu pary, suszeniu i miażdżeniu – w ten sposób powstaje herbata Matcha. Występuje w dwóch formach: Matcha-Koicha i Matcha-Usucha. Ta pierwsza jest zawiesista, gęsta, o gorzkim smaku, natomiast druga jest „herbatą rozrzedzoną”.

Co zawiera zielona herbata?

Herbata zielona nie jest poddawana fermentacji tak jak robi się to w przypadku np. herbaty czarnej. Liście zielonej herbaty zawierają polifenole (antyoksydacyjne właściwości), białka, kofeinę, błonnik oraz niewielkie ilości beta-karotenu, witaminy B, D i C. W czarnej herbacie nie ma witaminy C, gdyż jest bardzo wrażliwa i niszczy ją proces fermentacji.

Jedna filiżanka zielonej herbaty posiada
silniejsze działanie antyoksydacyjne niż
porcja marchewki, brokuła czy szpinaku.

Właściwości zdrowotne zielonej herbaty:

  • zapobieganie rozwojowi komórek rakowych
  • zatrzymywanie procesu starzenia
  • obniżenie poziomu cholesterolu we krwi
  • zapobieganie atakom serca i urazom mózgu
  • obniżenie wysokiego ciśnienia
  • zapobieganie cukrzycy
  • poprawa perystaltyki jelit

Kofeina zwiększa
wydzielanie moczu (o 30%)!
co ułatwia detoksykacje organizmu.
Wpływa na wydalenie zbędnych
składników i sodu.

Ta zła tanina?

Tanina (polifenol) to najbardziej toksyczy składnik herbaty. Więcej jest jej w herbacie czarnej niż zielonej. Według niektórych badań tanina ma wpływ na rozwój raka przełyku, jednak dodatek do herbaty mleka lub śmietanki wiąże taniny i łagodzi to zagrożenie.

Taniny odpowiedzialne są za wybarwienie zębów oraz obniżone przyswajanie witamin i składników mineralnych. Jednak dodatek do herbaty mleka lub cytryny wiąże taniny. Mogą one także powodować zaparcia (dlatego podczas biegunek należy pić czarną herbatę). 

Pozytywne działanie taniny to stymulacja procesów trawienia – zwalczanie efektów spożycia potraw tłustych.

Nie zalewaj zielonej herbaty wrzątkiem!

Woda na zieloną herbatę powinna mieć 60-70 st. C. Po zagotowaniu wody, należy zatem odczekać około 2-4 minuty i dopiero wówczas zalać herbatę. Zbyt gorąca woda nie wydobędzie wszystkich substancji zawartych w liściach herbaty. Zalewając herbatę wodą o wysokiej temperaturze (80 st. C) uwalniane są taniny odpowiedzialne za gorzki smak, natomiast przy 60 st. C rozpuszczają się obecne w herbacie aminokwasy, które to dają smak „umami”.

Herbata zawiera 2x więcej kofeiny niż ziarna kawy,
ale do przygotowania jednej filiżanki kawy
wykorzystuje się 6 g ziaren, natomiast do herbaty 1,5 g
– daje to 2x mniej kofeiny w herbacie niż kawie.

Podsumowanie.

Jak widzisz, polifenole zawarte w zielonej herbacie mają wiele korzystnych właściwości zdrowotnych. Jest ich o wiele więcej w herbacie Matcha niż w innych zielonych herbatach. Oczywiście to nie jest tak, że wystarczy pić zieloną herbatę i będziemy zdrowi. Na zdrowie składa się szereg czynników, a dodatek herbaty zielonej do diety jest jednym z nich. Nie stosuj „cudownych kuracji” w postaci nieliczonej ilości herbaty Matcha aby być zdrowym – wszystko z umiarem!

Literatura:

Cichoń Z., Miśniakiewicz M., Szkudlarek E., Właściwości zielonej herbaty, Zeszyty naukowe nr 743, 2007

Goto T., Yoshida Y., Kiso M., Nagashima H, Simultaneous analysis of individual catechins and caffeine in green
tea, Journal of Chromatography A, 749 (1996) 295-299

Weiss D., Anderton Ch., Determination of catechins in matcha green tea by micellar electrokinetic chromatography, Journal of Chromatography A, 1011 (2003) 173–180