Czy ksylitol jest zdrowszy od cukru?

Substancje intensywnie słodzące zostały wprowadzone w celu ograniczenia spożycia cukru. O tym, czy w danym produkcie ich poziom jest bezpieczny świadczy tzw. wskaźnik dopuszczalnego dziennego spożycia ADI (acceptable daily intake). Wyrażony jest on w mg/ kg masy ciała i mówi nam o dobowej ilości substancji, która nie wywołuje żadnych negatywnych zmian w organizmie, a jej spożycie jest bezpieczne. Jedną z takich substancji jest ksylitol, oznaczany w produktach spożywczych symbolem E 967.

Jak powstaje ksylitol?

Ksylitol określany jest jako cukier brzozowy. Występuje naturalnie w owocach i roślinach, m. in. w owocach jagodowych, sałacie, kukurydzy, truskawkach czy brzozie, jednak większość jest wytwarzana przemysłowo w wywniku reakcji chemicznej.

Do czego dodaje się ksylitol?

Ksylitol najczęściej jest spotykany
w gumach do żucia, ale też innych
produktach żywnościowych,
pastach do zębów i
preparatach farmaceutycznych.

Najczęściej stosowany jest jako niskokaloryczny środek słodzący, ale wykorzystywany jest także w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym jako stabilizator, emulgator, substancja pochłaniająca wilgość jak i środek zagęszczający.

ksylitol – 2,4 kcal/ g
indeks glikemiczny – 13

Ksylitol jest metabolizowany w organizmie człowieka (w wątrobie) po zaadsorbowaniu bądź pośrednio na drodze fermentacji bakteryjnej w jelicie grubym.

Ksylitol vs cukier.

  • Spożycie ksylitolu zamiast cukru wiąże się ze zmniejszeniem próchnicy oraz utratą masy ciała.
  • Wchłaniany i matabolizowany jest powoli.
  • Stabilizuje glikemię oraz obniża poziom insuliny.
  • Posiada niską kaloryczność, natomast wysoki potencjał słodzący.
  • Spowalnia opróżnianie żołądka, a także działa podobnie do błonnika pokarmowego.
  • W naszym organizmie przemieniany jest w glukozę oraz glikogen, w związku z czym może stanowić materiał do odbudowywania zasobów energetycznych po ćiężkim treningu.
  • Jest prebiotykiem i w przeciwieństwie do cukru, wspomaga rozwój korzystnej flory bakteryjnej jelit.

Czy spożycie ksylitolu jest bezpieczne?

Polskie Towarzystwo Diabetologiczne i  Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością potwierdzają bezpieczeństwo stosowania niskokalorycznych substancji słodzących. U osób z nadwagą i otyłością rekomendują zastępowanie nimi sacharozy, a szczególnie w zaburzeniach gospodarki węglowodanowej, czyli nieprawidłowej glikemii na czczo, nietolerancji glukozy i u osób z cukrzycą typu 2. Zwracają jednak uwagę, że do obniżenia masy ciała nie wystarczy wprowadzenie niskokalorycznych substancji, a trwała zmiana nawyków żywieniowych i zwiększenie aktywności fizycznej.

Efekty uboczne stosowania ksylitolu to
ból 
brzucha, dyskomfort, wzdęcia, biegunki.

Pomimo tego, że wyznaczono dopuszczalne dzienne spozycie na substancje słodzące, pojawia się pewne niebezpieczeństwo. W momencie kiedy producenci artykułów spożywczych chcą uzyskać pożądaną słodycz danego produktu, używają często na raz kilku substancji intensywnie słodzących. Nie przekraczają w ten sposób poziomu ADI danej substancji słodzącej, jednak nie zwracają uwagi na całość produktu.

Literatura:

Grembecka D., Ksylitol – rola w diecie oraz profilaktyce i terapii chorób człowieka, Brat. Chem. Toksykol. – XLVIII, 2015, 3, str. 340 – 343

Grupińska J. i wsp., Korzyści i zagrożenia związane z konsumpcją naturalnych zamienników sacharozy, Bromat. Chem. Toksykol. – XLVIII, 2015, 1, str. 1 – 10

Mooradian AD, Smith M, Tokuda M, The role of artificial and natural sweeteners in reducing the consumption of table sugar: A narrative review, Clin Nutr ESPEN, 2017 Apr;18:1-8. doi: 10.1016/j.clnesp.2017.01.004. Epub 2017 Feb 4.

Myszkowska-Ryciak J. i wsp., Środki słodzące w profilaktyce i leczeniu otyłości, Kosmos, Problemy nauk biologicznych, Tom 59, 2010, numer 3-4 (288-299), strony 365–374

Zdrojewicz Z., Kocjan O., Idzior A., Substancje intensywnie słodzące – alternatywa dla cukru w czasach otyłości i cukrzycy, Med Rodz 2015; 2(18): 89-93

Stanowisko Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością i Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego w sprawie stosowania niskokalorycznych substancji słodzących, Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii 2012, tom 8, nr 4

Poprzedni wpis

10 faktów o kofeinie.

Kolejny wpis

Czy sól himalajska jest zdrowsza?

1 Komentarze

  1. Avatar

    Słodzę tylko ksylitolem od wielu lat 😀 Jest niezastąpiony w mojej diecie 😀

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Dietifit Wszystkie prawa zastrzezone / Theme rebulid by Dodencult