Nie od dziś wiadomo, że ograniczenie soli i cukru przynosi wiele korzyści. Sól, a w zasadzie jej nadmiar w diecie kojarzy się z rozwojem nadciśnienia tętniczego,  natomiast cukier – no cóż, wszyscy wiemy, że nadmiar tego drugiego przynosi wiele szkód w naszym ciałku. Dlatego zapraszam do prześledzenia informacji o kilku wybranych ziołach, które powinny znaleźć się jako dodatek do naszych posiłków.

Zioła i przyprawy nie tylko wspaniale pobudzają nasze pragnienie, sprawiają że danie jest apetyczniejsze, ale zwiększają także wydzielanie soków trawiennych. Poprzez zastosowanie odpowiednich przypraw, czy ich mieszanek można obniżyć ilość soli czy cukru w diecie.

Co zamiast cukru?

1. Wanilia – może być używana do deserów, ciast czy napojów. Jak dla mnie wszystko zawierające wanilię jest ideale 😉

2. Melisa – ma przyjemny cytrynowy aromat. Uwielbiam wodę ze świeżymi listkami melisy, ale także świetnie smakuje w jajecznicy. Można ją dodawać także do mięsa, ryb, zup, sosów, czy deserów owocowych.

3. Imbir – idealny do ciast ale także wielu potraw. Najlepszy jest ten świeżo starty – wyśmienicie podkreśli smak dania. Pomaga w lepszym trawieniu, krążeniu a ponadto łagodzi wzdęcia.

4. Kardamon – najczęściej nadaje się jako dodatek do potraw z ryżu czy ciast. Idealnie jest także dodać kardamon do kawy!

5. Cynamon – stosowany jest do słodkich dań, ale ja jako dodatek do zupy dyniowej czy pomidorowej nim nie pogardzę. Warto wiedzieć, że cynamon może być stosowany przy wzdęciach, niestrawności czy biegunce.

Co zamiast soli?

1. Kolendra – do zup, do sosów, do warzyw, sałatek, masła – dla mnie do wszystkiego 😉 Ubóstwiam smak świeżej kolendry i żałuję że tak późno ją spróbowałam.

2. Lubczyk – idealnie zastępuje maggi, więc do rosołku wspaniale się nada. Wyciąg z korzenia lubczyku pomaga usuwać kwas moczowy z organizmu, pobudza wydzielanie soku żołądkowego i przeciwdziała wzdęciom.

3. Cząber – pobudza wydzielanie soku żołądkowego i wzmaga trawienie! Reguluje perystaltykę jelit oraz zapobiega wzdęciom. Świetny jest jako dodatek do sosów, ryb, mięsa i dań wege.

4. Papryka chili – stosowana może być w stanach zapalnych dróg oddechowych. Idealna do mięsa, ryb czy dań wegetariańskich. Osobiście uwielbiam jej dodatek (niewielki) do zup krem, np. z dyni, pomidorów, cieciorki czy soczewicy.

5. Pieprz czarny – również ułatwia trawienie, łagodzi wzdęcia, czy zapobiega zaparciom. Nadaje się do wielu dań – mięsnych, rybnych czy wegetariańskich.

Literatura:

Wieczorek-Chełmińska Z, Nowoczesna dietetyczna książka kucharska”, PZWL, 2004.