Niewystarczająca ilość snu czy sen gorszej jakości może być przyczyną pojawienia się nadwagi lub otyłości, a także przyczyną występowania chorób układu krążenia.  Niekorzystnie wpływa także na gospodarkę węglowodanową, powodując wzrost insulinooporności i wzrost zachorowania na cukrzycę typu 2. Jeśli chcesz schudnąć oprócz diety skomponowanej przez doświadczonego dietetyka czy aktywności fizyczna bardzo ważne jest radzenie sobie z sytuacjami stresowymi oraz odpowiednia długość snu.

Hormony tkanki tłuszczowej a sen.

Zbyt mała ilość snu prowadzi do zaburzenia aktywności leptyny i greliny – hormonów wytwarzanych przez tkankę tłuszczową. Leptyna jest odpowiedzialna za wysyłanie informacji do mózgu o sytości organizmu. Jeśli jest jej mniej wówczas sygnał dociera wolniej do mózgu przez co możemy zjeść więcej. Dodatkowo leptyna wpływa na zwiększenie stężenia greliny odpowiedzialnej za wzrost wydzielania soków żołądkowych a w związku z tym pobudza apetyt.

Nocne pojadanie = wahania stężenia glukozy.

Jak już wiesz, grelina pobudza apetyt a jej większe stężenie wpływa na uzależnienie się od produktów, które wywołują uczucie przyjemności, np. czekolady. Gdy wzrasta stężenie greliny pobudzającej apetyt może dochodzić do nocnego pojadania. Wiąże się to z wahaniem stężenia glukozy we krwi, a tym samym do wydzielania insuliny a następnie do blokowania procesów spalania tkanki tłuszczowej.

Zaburzenie snu w fazie REM.

Pomijanie regularnych posiłków w ciągu dnia oraz posiłki o wysokim indeksie glikemicznym mogą zaburzać sen w fazie REM. Dieta bogata w produkty o wysokim indeksie glikemiczny, nieregularność posiłków, czy pomijanie posiłku wpływa na zwiększone wydzielanie kortyzolu. Konsekwencją tego jest zaburzenie snu REM.

Bezsenność z powodu stresu.

Dużo stresu lub nieumiejętność radzenia sobie z nim może przyczyniać się do bezsenności, a ta z kolei wiąże się z częstszym pojadaniem nocnym. Przewlekły i niekontrolowany stres prowadzi do zaburzeń metabolicznych, co wiąże się ze zwiększeniem łaknienia. Jedną z najczęstszych reakcji na stres jest zwiększenie ilości spożywanych posiłków, a po zakończonej konsumpcji pojawia się odczucie ulgi.

Nadwaga = sen gorszej jakości?

Osoby z nadwagą czy otyłością częściej ucinają sobie drzemki w ciągu dnia, a ich sen jest gorszej jakości. Osobom z podwyższonym wskaźnikiem BMI częściej niż osobą szczupłym lub z prawidłową masą ciała zdarzają się także krótkie drzemki w ciągu dnia po obfitszym posiłku co wiąże się z krótszym snem nocnym. Taki sen oceniany jest jako niskiej jakości.

Niestety nie jest tak że jeśli się wyśpisz to od razu schudniesz. Pamiętaj jednak, że jeśli nie wyśpisz się odpowiednią ilość godzin wówczas metabolizm nie będzie funkcjonował poprawnie. Zaleca się aby sen trwał 6-8 godzin.

Literatura:

Sykut A., Śluskarska B., Jędrzejskiewicz B., Nowicki G, Zaburzenia snu jako powszechny problem społeczny – wybrane uwarunkowania i konsekwencje zdrowotne, Pielęgniarstwo XXI wieku, Vol. 16, Nr 2 (59)/2017