W ostatnim czasie w internecie pojawiły się spektakularne zdjęcia Adele. Przeszła ona niesamowitą metamorfozę. Jak się dowiadujemy, piosenkarka schudła 45 kg za sprawą diety SIRT. Co to za dieta i jakie są jej założenia? 

Dieta, a długość życia.

W długości życia poza uwarunkowaniem genetycznym duże znaczenie odgrywa jakość i kaloryczność pożywienia. W 1935 r. McCay opublikował wyniki badań dotyczące długości życia przy zastosowaniu niskokalorycznej, ale jednocześnie bogatej w witaminy diety. Okazuje się, że krótkotrwałe ograniczenie spożytych kalorii (o 30-50%) wywołuje pozytywne zmiany w funkcjonowaniu układu hormonalnego i nerwowego, a to z kolei wpływa na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. W momencie znacznego ograniczenia kaloryczności dochodzi do wzrostu aktywności tzw. sirtuin. Do wzrostu ich aktywności dochodzi także przy spożyciu np. czerwonego wina, a dokładniej za sprawą obecnego w nim polifenolu o nazwie resweratrol. Jednak efekt ten nie występuje, jeśli organizm ma uszkodzone geny kodujące sirtuiny.

Co to są sirtuiny?

Sirtuiny (SIRT 1 – SIRT 7) to rodzina białek, które służą do kontroli niezbędnych procesów komórkowych w celu utrzymania homeostazy metabolicznej. Poszczególne sirtuiny różnią się lokalizacją, a także rodzajem aktywności i kierunkiem działania. Na chwilę obecną wiemy, że sirtuiny pełnią rolę czynników regulujących tempo starzenia się, czyli mają wpływ na długość życia.
Mówi się także,  że sirtuiny ingerują w gospodarkę lipidowo-węglowodanową, a przez to mogą umożliwić leczenie otyłości i cukrzycy typu II. Aktywność sirtuin może być zahamowana w przypadku zbyt dużej podaży tłuszczy lub węglowodanów, głównie pod postacią cukrów prostych.

Założenia diety SIRT.

Restrykcja kaloryczna ma na celu aktywację tzw. „genu szczypłości” i przejście organizmu w stan przetrwania, który zatrzyma magazynowanie tkanki tłuszczowej. Jak twierdzą autorzy diety, mocno odżywcze produkty również mogą aktywować „gen szczupłości”. W początkowym etapie diety może pojawić się jednak uczucie głodu, rozdrażnienie, zmęczenie i utrata masy mięśniowej.

Ważnymi składnikami diety są występujące w produktach roślinnych polifenole. Pierwsze trzy dni to 1000 kcal oparte o zielone koktaje i jeden posiłek – każde “napakowane” polifenolami. W czwartym dniu poziom diety osiąga 1500 kcal i zawiera dwa zielone koktajle plus dwa posiłki, oczywiście bogate w polifenole.

Dieta SIRT – produkty.

Poza najlepiej poznanym resweratrolem aktywującym sirtuiny, korzystnie działają także:

  • kwercetyna
  • katechiny
  • kurkumina
  • izoflawony
  • alkaloidy, np. teobromina

 

Dieta Sirt – czy jest odpowiednia dla wszystkich?

Aidan Goggins i Glen Matten ułożyli plan diety, który jak twierdzą, przyniesienie korzyści dla wszystkich bez wyjątku. Mówią o poprawie samopoczucia, zwiększeniu energii, a przede wszystkim o zmniejszeniu ryzyka zachorowania na wiele chorób. Wspominają o tym, że dieta daje szybkie efekty i nie trzeba poświęcać już wiele godzin na treningi aby schudnąć. A co w sytuacji jeśli ktoś na prawdę lubi ciężkie treningi i przynoszą mu wiele satysfacji, zwiększenie energii i poprawę samopoczucia? No właśnie. Dieta ta nie jest więc dla wszystkich, zwłaszcza że w początkowym etapie jest na poziomie 1000 kcal, a dla kogoś kto ciężko trenuje to zdecydowanie za mało.

Opinia dietetyka.

Dieta SIRT opiera się o pełne wartości odżywczych produkty pochodzenia roślinnego. Pozytywnie wpływa na profil lipidowy, poziom cholesterolu, poziom glukozy, a także znajduje zastosowanie w chorobie Alzheimera. Dieta SIRT może być stosowana  u osób z nadwagą i otyłością. Kaloryczność diety jest jednak bardzo niska, zwłaszcza w pierwszych trzech dniach i poziom 1000 kcal może nie być wystarczający. Dlatego też ważne jest poprawne skomponowanie diety SIRT i brak przeciwskazań do jej zastosowania.

Dieta SIRT UMÓW WIZYTĘ – KALENDARZ WIZYT

Literatura:

Filip M, Kuśmierek M, Bobińska K, Gałecki P. Rola sirtuin w wybranych zaburzeniach psychicznych. Farmakoterapia w Psychiatrii i Neurologii 2016; DOI: http://dx.medra.org/10.17393/fpn.2016.04.001

Kopeć A. i wsp, Prozdrowotne właściwości resweratrolu, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2011, 5 (78), 5 – 15

Kucińska M., Piotrowska H., Murias M., Sirtuiny – modulacja aktywności jako nowy cel

Terapeutyczny, Pol. Merk. Lek., 2010, XXVIII, 165, 231

Kucińska M., Murias M., Sirtuiny – droga do długowieczności czy ślepy zaułek? Pol. Merk. Lek., 2010, XXVIII, 164, 158

Sawicki W., Malejczyk J., Wróblewska M., Ujarzmianie starzenia: sirtuiny, NFκB, mTOR, GH/IGF1 i ograniczenie kaloryczne, GERONTOLOGIA POLSKA, 2015, 4

Siedlecka K., Bogusławski W., Sirtuiny — enzymy długowieczności?, Gerontologia Polska, tom 13, nr 3, 147–152

Stefanowicz M. – Rola SIRT1 w patogenezie insulinooporności mięśni szkieletowych, Postepy Hig Med Dosw (online), 2015; 69: 63-68

Wiercińska M., Rosołowska-Huszcz D., Naturalne i syntetyczne modulatory aktywności sirtuin, Kosmos Vol. 66, 3, 365–377, 2017